мапа сайту написати нам Продукція Співпраця Галерея О нас Контакти
English Russian Ukrainian
Logo
Головна Продукція Співпраця Галерея Контакти О компании

R-600
нагляд та
радіаційний моніторинг

R-600, для нагляду та розвідки

Фірма "Юавіа" та Інститут екологічних і медичних систем "ІНЕМС" представляє систему дистанційного радіаційного моніторингу "R-600 АСПЕК".

Метод заснований на рекомендаціях МАГАТЕ н-323 і призначений для комплексної оцінки радіаційної обстановки навколишнього середовища.

Система "АСПЕК" створена в рамках виконання Державної Програми: "Комплексне картографування техногенного радіоактивного забруднення території в результаті аварії на Чорнобильської АЕС".

опис

Дана експертна система забезпечує радіаційний дистанційний моніторинг, дистанційне виявлення джерел радіоактивності малої інтенсивності з візуалізацією їхнього просторового розподілу й ідентифікації ізотопного состава по спектрі гамма-випромінювання.

"R-600 АСПЕК" - комплексна багатофункціональна система, створена на основі сучасних інструментальних і інформаційних технологій, що дозволяє в режимі реального часу реєструвати рівні радіоактивного забруднення місцевості, одержувати кінцеву (у вигляді карти) інформацію про характер розподілу на поверхні радіоактивних речовин з високою просторовою розв'язною здатністю й чутливістю до 0,01 Ku/км на висоті 100 м. на борті безпілотного літального апарата.

Система дозволяє:

  1. У фоновому режимі (фоновий моніторинг):

    • організувати пошук і визначення точного місця розташування локальних радіоактивних плям (або крапкових джерел) гамма-випромінювання, визначення їхнього типу й активності;
    • виявлення радіоактивно забруднених ділянок земель і водойм, визначення їхніх границь;
    • ведення бази даних радіоактивних могильників з використанням елементів географічної інформаційної системи;
    • проведення експертизи й визначення ефективності заходів щодо дезактивації місцевості;
    • проведення інспекції ядерних могильників, ядерних технологій;
    • періодичний контроль радіаційної обстановки в місцях розташування санкціонованих і несанкціонованих "могильників", зберігання ядерних матеріалів.

  2. В аварійному режимі (кризовий моніторинг):
    • організувати оперативний контроль за розвитком радіаційної обстановки при аварійній ситуації в місцях поховання радіоактивних матеріалів з метою оцінки масштабів поширення радіоактивного забруднення й пророкування їхніх наслідків для регіону в цілому (з обліком гідрометеорологічних і інших факторів, що впливають на протікання процесів поширення радіаційного забруднення );
    • організувати контроль за радіаційною обстановкою в післяаварійний період з метою уточнення поширення радіоактивної плями, виявлення ефективності проведених заходів щодо дезактивації місцевості, прогнозування границь і строків нормалізації радіаційної обстановки.

Сучасна технологія дистанційних досліджень

Розроблені дистанційні методи й апаратура дозволяють одержувати інформацію про стан навколишнього середовища в тисячі разів швидше, ніж наземні методи, при відповідно набагато більше низькій вартості робіт.

Безпілотний літальний апарат Р-600 пролітає над обстежуваною територією галсами. Сітка виглядає як прямокутник зі стороною 250 м, для великомасштабної карти - 2 км (за рахунок основних і додаткових меридіональних маршрутів), достатній для одержання наперед заданій подробиці. Швидкість польоту може варіюватися від 50 до 150 км на годину. Висота польоту від 50 до 300 м. Інформація щомиті фіксується в бортовий ЕОМ. Багатоканальний аналізатор на базі детектора Na(Tl) реєструє енергію випромінювання в діапазоні 60 кев - 3000 кев по характерних гамма-лініях. Остаточна обробка й побудова карти відбувається на наземній станції.

Опис системи "Р-600 АСПЕК"

По "ідеології" побудови - "Р-600 АСПЕК" це система нового покоління з використанням геоінформаційної системи й глобальною супутниковою системою навігації.

У режимі реального часу система здатна забезпечити радіаційний моніторинг територій з високою просторовою розв'язною здатністю й одержанням інформації безпосередньо на борті літального апарата.

У системі реалізовані трохи "ноу-хау", що підвищують ефективність, чутливість і продуктивність зйомки.

До складу системи функціонально входять наступні технічні засоби й елементи систем колективного користування:

  • спеціалізована мультипроцесорна система знімання й обробки;
  • система детектування;
  • навігаційна супутникова система Навстар і Глонас;
  • наземна станція прийому, обробки й візуалізації інформації.

"R-600 АСПЕК" складається із двох комплексів - бортового й наземного.
Бортовий комплекс містить у собі:

  1. гамма-спектрометр на основі сцинтиляційного детектора обсягом від 4,5 до 25 літрів (поставка залежно від типу літального апарата), спеціалізованої мульти­проце­сорної системи первинної обробки інформації. Настановне встаткування детектора дозволяє змінювати кут огляду поверхні землі від 50 до 150 градусів для вибору оптимального просторового дозволу в різних умовах польотів;
  2. систему навігації й топологічної прив'язки, що включає в себе супутникову навігаційну систему Навстар і висотомір. Система призначена для визначення місцезнаходження безпілотного літака з точністю 10 м і його висоти польоту над землею (+1 м);
  3. обчислювальний комплекс, призначений для оперативного контролю й керування приладами. Комплект програм забезпечує контроль оперативної обстановки й стану встаткування (сумарні дози, ландшафти, карту місцевості, у якій виробляється зйомка, координати й висоту польоту й т.д.).

Наземний мобільний пусковий комплекс містить у собі:
комп'ютерний навігаційний пункт керування польотами й обчислювальний комплекс для обробки й візуалізації отриманої інформації. Програми обробки приймають отриману в процесі польоту інформацію, роблять її перетворення (облік ландшафту, висоти польоту), обчислення координат Гаусса-Крюгера ділянки виміру. На наступному етапі виробляється інтерполяція отриманих даних усередині однієї ділянки, усереднення і їхня екстраполяція на ділянки, що доводяться на цикл передачі даних у бортовий комп'ютер. Отримані дані є вихідними для відображення результатів вимірів на дисплеї й графобудівнику. Вони ж використовуються для відновлення поля забруднення у вузлах сітки й побудови карти ізоліній;

Наземний стаціонарний пункт містить у собі:
периферійні пристрої для відображення графічної інформації у вигляді карт.
Наземний комплекс призначений для обробки одержуваних на знімних твердих носіях інформації даних бортового комплексу, нагромадження інформації й відображення її у вигляді карт і таблиць. Наземний комплекс робить аналіз вхідних даних, розраховує концентрації й потужності доз по каліброваним даним, що зберігаються, робить аналіз на наявність локальних джерел, будує карти ізоліній концентрацій радіоактивних елементів досліджуваного району.

Принциповою особливістю системи є:

  • висока безпека польотів у порівнянні з існуючими авіаційними засобами, що літають на гранично малих, а значить небезпечних для них висотах;
  • істотно знижена вартість виконання робіт за рахунок малих експлуатаційних витрат;
  • продуктивність роботи одного безпілотного апарата приблизно у два рази вище звичайних літаків за рахунок можливості літати вночі
  • динамічний режим і повна автоматизація процедури контролю потенційно-небезпечних об'єктів, що включає в себе вимір, обробку й подання інформації;
  • одержання інформації про стан об'єкта й навколишньому середовищу в закінченому виді, зручному для прийняття ефективних рішень без залучення додаткових аналітичних лабораторій і експертів.

Практичний досвід роботи:

Спроектовано й створені з 1988 по 2000 р. наступні системи:

  1. система дистанційного радіаційного контролю промплощадки Чорнобильської АЕС (об'єкт "Укриття") "АСПЕК-01"
  2. державна система безперервного радіаційного моніторингу території України "АСПЕК-02"
  3. експертна дистанційна система спостереження, оперативної оцінки й прогнозу радіаційної обстановки - система кризового моніторингу аварійних і екстремальних ситуацій "АСПЕК-03"
  4. система оперативного дистанційного радіаційного моніторингу 30-и км зони Чорнобильської АЕС. - "АСПЕК-04"

Експлуатація системи "АСПЕК" проводилася на різних типах літальних апаратів (літаки й вертольоти): АН-2, ДО-26, Мі-8. Висота польоту варіювалася від 60 до 850 метрів, швидкість від 50 до 250 км/год.

Технічні характеристки:

Розмах крила 3,4м
Довжина 2,4м
Дальність беспосадкового польоту700км
Тривалість польоту5годин
Швидкість польоту70-200 км/год
Максимальна висота3000м
Двигун-поршневий, 2-х.тактовий, 2-х циліндровий, робочий об'єм 210см3, потужність
22 к.с.
Витрата палива4,5 л/год
Зліт по літаковому або з катапульти
Посадка - парашутування або по літаковому на малу ґрунтову площадку.
10. Кількість бортових відеотерміналів (у т.ч. нічних) 1-3 шт.
Злітна вага 85 кг
Корисне навантаження, до 25 кг
Транспортування - до двох безпілотних літаків у мобільній наземній станції на базі мікроавтобуса
Головна
Продукція
Співпраця
Галерея
Контакти
О нас
R-series